photo-17Biographie

Delphine Buysse est une artiste et commissaire d’exposition d’origine belge qui vit en Afrique depuis 15 ans. Ses études en Histoire et en communication-journalisme l’ont amenée à orienter sa passion pour l’art contemporain plus spécifiquement sur la médiation et la communication de l’art et des musées (recherche sur les moyens de communication pour pallier aux réticences à l’art contemporain).

Ayant débuté sa carrière en Afrique, dans un environnement qui porte en lui le défi de l’intérêt à l’art contemporain, elle a décidé de créer des évènements culturels et des expositions pour promouvoir son appréciation et réduire les rejets en organisant des expositions publiques qui incitent la curiosité, questionnent le rôle de l’art dans la société et initient le dialogue avec les communautés. Elle a été commissaire de plusieurs expositions collectives dans des lieux alternatifs et urbains et a développé un réseau de qualité dans le secteur de l’art contemporain.

Arrivée au Sénégal il y a un an, en pleine effervescence de la biennale d’art contemporain 2018, elle a eu la chance de pouvoir y prendre part et constater la richesse et la diversité des propositions et de l’énergie collaborative. Elle a pu effectuer une veille dans le secteur culturel. Elle s’est engagée dans plusieurs associations liées aux cultures urbaines avec pour objectifs l’archivage, l’augmentation de leur visibilité et la recherche de moyens de financements alternatifs aux aides et subventions. Elle a créé un évènement récurrent, The PlayWall, et prépare un article sur le Street art au Sénégal pour un magazine spécialisé.

Parcours

Très tôt j’ai montré un intérêt pour l’art et la culture que mes études en histoire n’ont fait qu’accentuer et confirmer. Mes études en communication-journalisme m’ont amenée à effectuer mon travail de fin d’études sur les rejets sociologiques de l’art contemporain (Nathalie Heinich) et les moyens de communication pour y remédier.

C’est un stage à Bozar, lors de la préparation de l’exposition 175-25 par Harald Szeemann qui m’a fait découvrir le métier de commissaire. La représentation de recherches théoriques par la mise en dialogue d’œuvres et d’artistes m’a tout de suite touchée comme acte de transmission d’une vision, d’une pensée, dans lequel je percevais enfin une possibilité de synthétiser une appétence pour la conceptualisation, une curiosité, un désir de renouvellement et un besoin d’expression par une forme créative.

J’ai débuté ma carrière en Tanzanie, dans un pays marqué par une faible existence d’acteurs dans le secteur de l’art contemporain. Cela m’a permis de créer des projets « ready-made et auto-financés » pour des institutions ou centres culturels en manque de subsides tout en apprenant le travail de production d’exposition et les relations avec les artistes. Je suis alors devenue un membre actif du Nafasi Art Space (seul organisme d’art contemporain de Tanzanie) grâce auquel j’ai été sollicitée pour des formations ou consultances en management culturel ou production d’exposition (notamment au Musée National de Tanzanie). Parallèlement, mon expérience en tant qu’enseignante et ma participation au conseil d’administration de l’Alliance française m’ont amenée à approfondir les questions de transmission-médiation en développant un système de découverte et de médiation des expositions pour les écoles publiques, financé par les écoles privées.

Dans un contexte artistique peu connu et insuffisamment structuré et après avoir constaté la difficulté de faire évoluer la pratique et de l’enrichir par des échanges avec des professionnels, critiques ou des formations continues, nous avons décidé de créer, entre pairs, ces occasions d’échanges à un niveau national puis en réseau régional. L’un des constats majeurs fut celui du faible taux de fréquentation dans les centres et institutions culturels et du faible attrait pour les expositions d’arts visuels (très probablement lié au phénomène de reproductibilité). Ce constat nous a menés à nous intéresser davantage au public et à questionner nos rôles et celui de l’art dans la société.

Dans cet environnement portant en lui le défi de l’appréciation et de la promotion de l’art, j’ai décidé d’utiliser mes recherches pour créer des expositions qui vont au plus près de ceux qui en ont le moins accès (l’espace urbain a donc pris une place prépondérante dans mon travail) en réfléchissant à ce que j’avais envie de transmettre et à comment aller à la rencontre des gens en suscitant la curiosité (concept, sujet, mise en scène ou lieu) et le dialogue (questions esthétiques, du rôle de l’art dans la société, enjeux sociétaux, etc.) afin d’engager les communautés.

Carrière artistique

Born in Belgium in 1982, I am from an artists’ family. As I was frightened off to throw myself into my real calling, I first studied journalism and communication of museum/contemporary art. But the leopard can’t change its spots and I quickly felt an emergency to fulfill myself. I have shown a very early interest for art and I have always been drawing and painting.

I discovered printmaking in extra activities at the Fine Arts School as a teenager. I still have a predilection for engraving and screenprinting but I like to experiment other techniques of mix media. My creation is a breath. My art basically includes installations, mix media, engraving (wood, plaster, glass, plexiglas) and printmaking (screen printing, woodcut, linoleum, fine-line, drypoint, etching, aquatint, collography, monotype,…). 

Time is probably the most recurrent and common theme in my work : ‘I always feel like I am late to leave traces before I’ll die: this is my incurable obsession’. I like to burry myself into a subject and investigate its psychological and philosophical side. I use the repetition as a link between all the material I experiment in series.

‘Her work looks fragile (her refined line prints, her engraved glass works) but are strong in subject matter. The fragility of the work is the part that makes it strong.’ Jan Van Esch, managing director of the Nafasi Art Space.

 CV

2019

Curating of NORMA, feminine collective exhibition in the Partcours, Dakar, 2019, support and community management for WAXAL SUNU BOP, festival Genji Hip-Hop, Dakar, November 2019, curating of the ‘AFRIKIKK’, collective exhibition of contemporary artists from the Africain continent and the diaspora expressing themselves through digital art in the KIKK Festival, Belgium, 2019. Consultancy for Afropixel#9 pour le Ker Thiossane, Dakar, Sénégal, June 2019, Creation of The PlayWall, exchange-résidency to valorize associations and senegalese artists, Dakar, Senegal, 2019, Partnership with Yataal art (Open Air Museum – Médina), Dakar, Sénégal, 2019, community management and website for Doxandem squad in Festigraff , Dakar, 2019.

2018

Mural painting for MEDINA,  Dak’art biennale OFF, May 2018, Live painting for The Matter, collective exhibition, Dak’art biennale OFF, Participating artist in FLUX, collective exhibition, Dak’art biennale OFF, May 2018, Mural painting for Mon Super Kilomètre with Espace Medina, Urbi,  Dak’art biennale IN, May 2018, Consultancy for Wallonie-Bruxelles Dakar, 2018, Mural painting for Festigraff with Doxandem Crew, April 2018, Mural painting in the street of Medina with Yataal Art, Dakar, April 2018, Mural painting for the festival Passer’elles at Espace Blaise Senghor with Doxandem Crew, Dakar, March 2018, Mural painting for the Urban Women Week at Maison des Cultures Urbaines with Afrikulturban, Dakar, March 2018. Member and Vice-president of Genji Hip-hop (group of women in urban culture), February 2018.

2017

Open studio, Collective exhibition at Red Gate Residency ,Beijing, China, November 2017, Artist in residence at Red Gate Residency, Beijing, China, Curating and participating artist in ‘Home’, a collective contemporary art exhibition at the DARCH, Dar es Salaam, Tanzania, Mural painting at Nyegenyege Festival, Uganda, Creation of Women Xpress, a street art and graffiti workshop to empower young women in street art. Mother’s day workshop at the French Preschool of Tanzania. Printmaking workshop at the French Pre-school of Tanzania. Mural painting in Pemba, Tanzania, Mural painting at Hamu, Dar-es Salaam, Mural painting in Terhan, Iran, Mural painting in Shiraz, Iran, Organization of an exhibition with the students of the French school at the French. Artist In Residency at Nafasi Art Space, Dar es Salaam, Tanzania (February-March), Organization of meetings and art talks with the contemporary artists of Tanzania. Art and neurosciences workshop at the French Primary school of Tanzania. Teacher in art and art history at the French Secondary of Tanzania.

2016

Mother’s day workshop at the French Preschool of Tanzania. Exhibition with the students of the French school at the French Alliance, Dar es Salaam, Cultural school trip in Paris with the students of the French school. First solo exhibition ‘Empty Spaces’ at the French Alliance, Dar es Salaam, Mediation and schools’ visits for ‘Empty spaces’, Contemporary art workshop with students in last degrees at the French schools, Screen printing workshop at the French Primary school of Tanzania. ‘Last Time I saw’ collective pop up exhibition in a house to be demolished, Dar es Salaam. Artisan Market (art fair) with d&D, Teacher in art and art history at the French Secondary of Tanzania.

2015

‘Art on Paper II’ group exhibition at the Circle Art Gallery, Nairobi. Art and philosophy workshop at the French Primary school of Tanzania. Curating workshop at the National Museum of Dar es Salaam (trainer). ‘Concerning the internal’, group exhibition for the opening of Circle Art Gallery, Nairobi. ‘Multiple choices’, Apex Art exhibition, New York-Dar es Salaam. ‘Cabinet of curiosities’, creation and curating of a collective contemporary exhibition (25 artists) at Nafasi Art Space, Dar es Salaam. Mediation and schools’ visits for the Cabinet of Curiosities (19 groups). Artisan Market (art fair) with d&D. Teacher in art and art history at the French Secondary of Tanzania.

—2014

Scenography project at the French Pre-School. Private pop-up exhibition in Dar es Salaam. Curating workshop subsidized by the European Commission (in partnership with the British Council and the Nafasi cultural center). Artisan Market (art fair) Dar es Salaam. ‘Chapchap’ event for families and children at Nafasi Art Space, Dar es Salaam. Design and creation of a brand “d & D” (screenprinted and sewed products) with a social aim (benefits for an orphanage). Teacher in Art and Art History in secondary school at the French School of Dar-es-Salaam.

—2013

Printing workshop for Tanzanian artists at Nafasi cultural center. (trainer). Organization of schools’ visits for the East African Art Biennale. Organization of a children’s workshop at the exhibition L’Enfer-Me-Ment/Confinement. Curator of the “L’Enfer-Me-Ment/Confinement” exhibition and participating artist. Mother’s day screenprinting workshop at the French Pre-School. Wallpaint for Muhimbili hospital (The Rotary Club International). Animation of an art workshop for sick children of Jengo la Watoto and Tumaini la Maisha, Dar es Salaam. Adults training in screenprinting. Creation of a printing studio (engraving and screen printing): adults lesson, mobile workshop for schools and renting to experienced artists.

Curating

– ‘Norma’ in Partcours, Dakar, Senegal, December 2019.

– ‘Afrikikk’ in Kikk Festival, Namur, Belgium, October 2019.

– ‘The PlayWall’ 1 to 4, Dakar, Senegal, March, June, September & December 2019.

– ‘Home’, Darch Center, Dar es Salaam, October 2017.

– « Empty spaces », French Alliance of Dar-es-Salaam, April 2016.

– « Cabinet of Curiosities », Nafasi Cultural space, Dar es Salaam, January 2015.

– « L’Enfer-Me-Ment/Confinement », French Alliance of Dar-es-Salaam, October 2013.

Residencies

– KAB, Kampala Art Biennale, Kampala, June 2018.

– Red Gate Residency Beijing, China, November 2017

– AIR Nafasi Art Space, Dar es Salaam, Tanzania, February-March 2017

Individual exhibitions:

– ‘Empty spaces’, French Alliance of Dar es Salaam, April 2016.

Collective exhibitions:

– ‘Flux’, Dak’art biennale OFF, Dakar, Mai 2018.

–  ‘Open studio’, Red Gate Gallery, Beijing, November 2017.

– ‘Home’, Darch Center, Dar es Salaam, October 2017.

– ‘Last time I saw’ pop up collective exhibition in a house to be demolished, Dar es Salaam, March 2016.

– ‘Art on Paper II’ group exhibition at the Circle Art Gallery, Nairobi, November 2015.

– ‘Concerning the Internal’, Circle Art Agency Gallery, Nairobi, March 2015.

– ‘Beauty salons and the Beast’, Apex Art project, Dar es Salaam, February 2015.

– ‘Cabinet of Curiosities’, Dar es Salaam, January 2015.

– Private pop-up exhibition, Dar es Salaam, May 2014.

– ‘L’Enfer-Me-Ment/Confinement’, French Alliance of Dar es Salaam, October 2013.

– ‘Faces’ by 4Hands, private pop-up exhibition, Dar es Salaam, November 2012.